به گزارش آریاورزش نیکولا گربیچ سرمربی جدید تیم ملی والیبال لهستان گفت به دنبال فردگرایی در تیم لهستان نیست و براساس تعهد و پتانسیل بازیکنان است که آنها را انتخاب میکند.

مدت ها بود که رسانه ها در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی لهستان خبرهای مختلفی را بیان میکردند تا اینکه هفته پیش رئیس فدراسیون والیبال لهستان با معرفی سرمربی انتخابی خود خیال همگان ر راحت کرد و به شایعات پایان داد، این شخص کسی نبود جز سرمربی مورد علایقه رئیس فدراسیون لهستان، نیکولا گربیچ که  هم اکنون سرمربی باشگاه پروجا نیز هست.

نیکولا گربیچ سرمربی صربستانی تیم والیبال لهستان در این مورد بیان داشت:

دوماه پیش  فکر میکنم در ماه آگوست بود که پیشنهاد اولیه هدایت تیم لهستان به من داده شد.وقتی پیشنهاد سرمربیگری تیم لهستان به من داده شد، جینو سیرچی رئیس باشگاه پروجا به طور واضح به من گفت که نمیخواهد سرمربی تیمش شغل دومی داشته باشد و به من گفت پیشنهاد لهستان را قبول نکنم. بعد از آن مدت طولانی در این مورد صحبتی نداشتیم. اما در گفتگو هایی که با سیرچی داشتم به او تاکید کردم که کار در باشگاه برای بسیار مهم است و میخواهم در پروجا بمانم، اما هدایت تیم لهستان هم برایم اهمیت دارد و دلایل خود را برای او توضیح دادم. او از این موضوع اصلا خوشحال نشد و هیچ حقی به من نداد اما با من همراه شد و  تصمیم من را پذیرفت.

نیکولا گربیچ از سال 2021-2019 هدایت تیم زاکسا کوژله لهستان را به عهده داشت و با این تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال 2021 شد. تابستان گذشته گربیچ به دلایل مشکلات خانوادگی زاکسا را ترک کرد و پیشنهاد پروجا را پذیرفت.

گربیچ در مورد بازگشت به ایتالیا و باشگاه پروجا ابراز داشت:

میدانستم روزی به پروجا بازخواهم گشت فقط زمان آن را نمیدانستم. پیشنهاد سیرچی یک فرصت عالی بود و لازم نبود در مورد آن فکر کنم.

گربیچ در مورد کادر فنی خود در تیم لهستان افزود:

کادر فنی تیم مطمئنا از مربیان لهستانی خواهد بود من با برخی از انها در زاکسا کار کرده ام ، فقط در یک مورد ممکن است از مربی خارجی استفاده کنم که در حال بررسی ان هستم.

گربیچ در مورد اینکه  اگر او سرمربی تیم شود ممکن است میخل وینیاریسکی گزینه اول انتخاب او باشد بیان داشت:

من هنوز در این مورد با او صحبت نکرده ام ، اما به زودی این کار را خواهم کرد. او مربی جوان و جاه طلبی است و حتی می تواند مربی اصلی باشد.

 نیکولا گربیچ در مورد میخل کوبیاک گفت:

میخل رهبر و نماد تیم لهستان است و به تیم لهستان معنا می بخشد. او در دنیای والیبال طرفداران زیادی دارد حتما با او صحبت خواهم کرد.

او در مورد ترکیب تیم لهستان ادامه داد:

صحبت در این مورد بسیار زود است. اگر میخواهید برنده شوید باید قوی ترین تیم حاضر را انتخاب کنید. بازیکنانی که کاملا در اختیار تیم باشند. باید تغییر نسل را هم مد نظر داشته باشید. بسیار مهم است که جوانان به تیم اضافه شوند و از بازیکنان دیگر تجربه کسب کنند. باید دید که بازیکنان در روند تمرینات چقدر پیشرفت کرده و میتوانند به تیم کمک کنند و در نهایت ترکیب نهایی را انتخاب کنم.

او همچنین در مورد شرایط برخی از بازیکنان تیم  که در موقعیت ممتازی قرار دارند و احساس می کنند مهمتر از دیگران هستند بیان داشت:

اصلا این موضوع را دوست ندارم و به ان اهمیت نمی دهم. همه باید برای پیشرفت احساس فشار کنند. آنها با توجه به رتبه نظامی نیست که انتخاب میشوند، من به سرباز نیاز ندارم، من به جنگجو نیاز دارم زیرا ما به جنگ می رویم. در زاکسا ، ما چندین رهبر داشتیم. من به ژنرال در میدان نیازی ندارم. وضعیتی مانند تیم لهستان در بازی های المپیک توکیو، زمانی که کوبیاک غایب بود، وجود نخواهد داشت. من می خواهم که اگر کوبیاک در میدان نیست، کمیل سمنیوک باشد، اگر سمنیوک نباشد، شلیفکا باشد و اگر شلیفکا نبود فورنال در زمین باشد و نبود کسی در زمین مشخص نشود.  یا در حمله  اگر بارتوش کورک نباشد، لوکاس کاچمارک و دیگر بازیکنان حاضر باشند. ما باید به عنوان یک تیم قوی، عمل کنیم . اگر بتوانیم یک رهبر داشته باشیم، عالی است، اما فقط به یک بازیکن متکی نخواهم بود. این  موضوع باید به صورت خودجوش و خود به خود در این روند اتفاق بیفتد و این به تیم بستگی دارد که آن را انتخاب کنند.

این سرمربی 48 ساله صربستانی در مورد انتخاب از بین بازیکنان زاکسا تاکید کرد:

من قصد ندارم ملاک انتخاب بازیکنان را براساس تیم زاکسا قرار بدهم و قطعا بازیکنان سایر تیم ها نیز برایم مهم هستند. لزوما کاپیتان نباید همیشه در زمین حضور داسته باشد. مثل دراگان استنکویچ مدافع میانی تیم صربستان کاپیتانی است که همیشه در زمین نیست و گاهی وارد زمین میشود.

گربیچ اعتراف کرد که هاینن را به خوبی نمی‌شناسد و نمی‌دانست که آیا با این مربی بلژیکی برای مشاوره در مورد تیم لهستان تماس خواهد گرفت یا خیر؟

من باید در مورد آن فکر کنم، اما در حال حاضر فکر نمی کنم که چنین کاری را انجام دهم.

گربیچ در مورد اینکه اکنون او با لئون بازیکن تیم والیبال لهستان در پروجا کار میکند ادامه داد:

 بله من واقعا خوش شانس هستم زیرا سه تا از بهترین بازیکنان جهان را در تیمم دارم  لئون، متیو اندرسون و سیمون جانلی.

گربیچ در مورد تلفیق کار در باشگاه و تیم ملی عنوان کرد که چنین راهکاری برای هر دو کارفرما دارای مزایا و معایبی است....

-تجربه ای که در پروجا، کالدونیا، ورونا و زاکسا به دست آوردم باعث شد که مربی مطرحی شوم. از معایب کار در دو پست این است که در باشگاه ممکن است همیشه روی آن تمرکز نکنم و در مورد تیم ملی ممکن است درست قبل از شروع فصل به آنها ملحق شوم. با این حال،  فکر می کنم که بدون توجه به شرایط جام جهانی، ما آماده آن بازی ها خواهیم بود.

فردیناندو دی جورجی مربی قبلی بود که پس از موفقیت هایش با زاکسا هدایت سفید و قرمزپوش های لهستان  را برعهده گرفت. در مورد او، اما، ماجراجویی با لهستان به شکست ختم شد. بازیکنان لهستانی  اعتراف کردند که تمرینات طولانی و سخت ایتالیایی برای تیم ملی لهستان جواب نداد، در این مورد نظر شما چیست:

 دی جورجی دید خودش را داشت، من هم دید خودم را دارم. امیدوارم بازیکنان این موضوع را قبول کنند. من روی این واقعیت حساب می کنم که ممکن است در ابتدا ناامیدی هایی وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید قهرمان المپیک شوید، نمی‌توانید درست قبل از این رویداد، آماده‌سازی را شروع کنید. اما همیشه گفته و باز هم میگویم جایی برای بهانه تراشی و شکایت وجود ندارد.

گربیچ در مورد مجموعه بدشانسی های تیم لهستان اشاره کرد که سالهای مدام در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات المپیک حذف شده اند.

در این مورد نمیخواهم صحیت کنم اما تیم ملی والیبال آمریکا مثال خوبی در این رابطه است. اهمیت همکاری با یک روانشناس ورزشی در این موارد میتواند راهکار خوبی باشد که در برخی کشورها اصلا به این موضوع توجه نمیشود.مثلا در صربستان اگر بخواهیم از یک روانشناش استفاده کنید شما را  دیوانه محسوب میکنند. البته من به این موضوع اصلا اهمیتی نمیدهم . من واقعا درک کرده و فهمیده ام که حضور چنین متخصصی برای تیم بسیار مفید و کارآمد است. اما هیچوقت هیچ تیمی را مجبور به استفاده از یک روانشناس نکرده و نمیکنم. من به خوبی بر این موضع آگاه هستم در موقعیت های سخت و پرفشار است که یک تیم میتواند پیشرفت کرده و رشد کند